Pod uwagę brano wiele potencjalnych lokalizacji pod budowę nowej fabryki Volkswagena – w ostatniej fazie wybór padł na Polskę, gdzie przeanalizowano kilka możliwych lokalizacji, ostatecznie wybór padł na Białężyce, k. Wrześni, 50 km na wschód od Poznania, czyli w dalszym sąsiedztwie co pozostaje istotną inwestycją dla naszego regionu. Będzie ona drugim po VW Poznań ośrodkiem produkcyjnym marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Polsce.
6 października ubiegłego roku pozwolenie na budowę uprawomocniło się, po czym budowa fabryki rozpoczęła się. Rozpoczęto od wyrównania terenu i umieszczenia 3500 słupów, które później zalano betonem. W listopadzie oficjalnie wmurowano kamień węgielny, czyli tubę zawierającą m.in. akt erekcyjny oraz kilka innych przedmiotów upamiętniających wydarzenie. W tym samym miesiącu Volkswagen otworzył drzwi do współpracy dla firm które zainteresowane byłyby świadczeniem usług dostawczych w zakresie cateringu i części na potrzeby nowego zakładu, zainteresowanie okazało się bardzo duże, że uruchomiono specjalnego maila kontaktowego.
Teren budowy obejmuje 220 ha, w pracach udział bierze ok. 2500 robotników.
W nowopowstałej fabryce produkowana ma być nowa generacja modelu Volkswagen Crafter. Na terenie fabryki powstanie lakiernia, hala budowy karoserii i montażu jak również park dostawców z powierzchnią logistyczną. Koszt inwestycji to ok. 3,4 mld złotych. Docelowo produkcja wynosić ma 100 tys. aut rocznie. Powstać ma 3000 nowych miejsc pracy, co w sumie da łącznie 16 tys. miejsc pracy w zakładach koncernu Volkswagen w Polsce. Zakończenie budowy planowane jest na drugą połowę 2016 roku.
Trwająca obecnie budowa nowej fabryki to obecnie jedna z największych inwestycji przemysłowych w Europie, a zarazem jedna z największych inwestycji zagranicznych w Polsce w ostatnim 25-leciu.